Pozycjonowanie na Instagramie na własną rękę w 2023 roku
Od 2020 roku na Instagramie doszło do wielu zmian. Po pierwsze, użytkownicy tej platformy zyskali nowe możliwości promocji swoich stron. Po drugie, zmieniła się sama grupa docelowa. Jeśli wcześniej rdzeniem sieci były kobiety poniżej 35 roku życia, to dziś użytkownicy „dorośli”. Promowanie konta stało się znacznie trudniejsze. Po trzecie, liczba użytkowników platformy ciągle rośnie. Instagram ma ponad miliard kont, co oznacza dużą konkurencję, która stara się przyciągnąć użytkowników.
W tym artykule omówimy, jak promować swoją stronę na Instagramie w 2023 roku.
Stawiamy cele.
Promocja zaczyna się od wyznaczenia celów. W przypadku promocji strony na Instagramie cele można podzielić na cztery grupy:
- Dla biznesu: zwiększenie sprzedaży, wartości średniego koszyka i zysków, wejście firmy na nowy rynek, rozszerzenie kontaktów biznesowych.
- Marketingowe: zwiększenie liczby klientów, wprowadzenie nowych kanałów sprzedaży, zwiększenie liczby powtórnych zakupów, wprowadzenie nowego produktu lub usługi na rynek.
- Komunikacyjne: zwiększenie lojalności grupy docelowej, nawiązywanie interakcji z użytkownikami, zbieranie opinii i recenzji, poprawa wizerunku firmy.
- Dla mediów społecznościowych: zwiększenie wskaźnika zaangażowania i zasięgu, zwiększenie zasięgu.
Warto ustawić cele w odpowiedniej kolejności. Dla jednych głównym celem może być nawiązywanie komunikacji, dla innych cele biznesowe.
Analizujemy konkurencję.
Konkurencja może być bezpośrednia lub pośrednia. Należy rozważyć obie strony i ocenić ich strony internetowe pod kilkoma parametrami:
- Liczba rzeczywistych subskrybentów, przy czym boty nie są wliczane.
- Jakość treści i ich ilość, a także częstotliwość publikacji.
- Interakcja z subskrybentami: odpowiedzi na komentarze, udostępnianie itp.
- Narzędzia Instagram, które są często używane: Stories, Reels, naklejki, gry i interakcje itp.
Ponadto analizuje się produkty oferowane przez konkurentów: asortyment, ceny, zalety i wady produktów lub usług.
Analizujemy grupę docelową.
Analiza grupy docelowej pozwala dowiedzieć się, jaki rodzaj treści może zainteresować użytkowników i jak zatrzymać ich na swojej stronie. Analizując subskrybentów, można uzyskać jasny obraz ich zainteresowań, wieku, płci i lokalizacji.
Planujemy plan treści.
Aby stworzyć plan treści, należy odpowiedzieć na trzy pytania:
- Co chcesz przekazać subskrybentom za pomocą swoich postów?
- Jak często będziesz publikować posty?
- Jaki format i styl treści pasuje do twojej strony?
Istnieje kilka kategorii treści, które można wykorzystać w promocji strony na Instagramie:
- Rozrywkowa. Użytkownicy odwiedzają stronę w celu zabawy. Treść musi więc być angażująca i wyjątkowa. Rozrywkowe posty często stają się wirusowe i są udostępniane innym użytkownikom w wiadomościach prywatnych, udostępniane w Stories itp.
- Edukacyjna. Celem tej kategorii treści jest dostarczenie użytkownikom przydatnych informacji, nauczenie ich czegoś nowego, poszerzenie horyzontów, pomaganie w znalezieniu odpowiedzi na pytania czy rozwiązanie problemów. W tej kategorii firma występuje jako ekspert, a użytkownicy ufają profesjonalnej opinii.
- Komercyjna. Gdy korzystasz z treści komercyjnych, bezpośrednio zachęcasz ludzi do zakupu swojego produktu. Warto tutaj motywować użytkowników do podejmowania określonych działań, takich jak kliknięcie w link do strony internetowej lub katalogu, złożenie zamówienia, telefon itp. Należy jednak unikać nadmiernego stosowania treści komercyjnych. Nadmierna reklama w przepływie wiadomości szybko może zniechęcić użytkownika i skutkować rezygnacją z obserwowania.
- Użytkownicza. Do tej kategorii treści należą wszelkie materiały, które publikują subskrybenci: opinie o produktach i usługach twojej firmy, udostępnienia, recenzje, zdjęcia z restauracji czy siłowni. Tego rodzaju treść jest szczególnie przydatna, gdy potrzebne są realne opinie użytkowników lub gdy organizowane są konkursy.
- Informacyjna. W tej kategorii znajdują się wiadomości z branży, materiały o firmie: relacje z wystaw, forum, konferencji, poznanie pracowników, ciekawe informacje o produkcji i innych wewnętrznych kuluarach. Otwartość i szczerość są pewnym sposobem na zyskanie zaufania klientów.
Tworzymy i projektujemy konto.
Zarejestrować się na Instagramie można za pomocą oficjalnej aplikacji na smartfonie lub tablecie, a także w dowolnej przeglądarce internetowej na komputerze.
Po zarejestrowaniu się, swoje osobiste konto można przekształcić w konto biznesowe. Konto biznesowe oferuje opcje, które nie są dostępne dla kont osobistych:
- Szczegółowy opis strony;
- Kontakt z właścicielem: e-mail, telefon, lokalizacja lub mapa dojazdu;
- Pole z informacją o branży działalności;
- Statystyki: liczba wyświetleń, zapisów, subskrypcji i rezygnacji;
- Funkcja uruchamiania kampanii reklamowej.
Ale konto musi być skonfigurowane tak, aby odwiedzający stronę od razu zrozumieli, co firma oferuje, w jakiej branży działa oraz jak się z nią skontaktować.
Tworzenie treści.
Poprzez treści przyciągamy subskrybentów na stronę, zwiększamy lojalność i zaangażowanie oraz utrzymujemy publiczność.
Do tworzenia treści używane są różne formaty: wideo, infografika, zdjęcia, teksty, relacje, stories.
Dla specjalisty ds. mediów społecznościowych, planowanie treści to przygotowanie planu treści, w którym określa się czas publikacji, format i temat postów. Aby uporządkować materiały, można utworzyć tabelę, w której zawarte są odpowiednie informacje. Zaleca się planowanie publikacji na przyszły tydzień, aby zmieniać różne formaty treści.
Dziś wideo cieszy się szczególną popularnością. Zdobywają więcej wyświetleń i polubień niż zwykłe zdjęcia. Można również prowadzić transmisje na żywo i je zapisywać.
Promocja konta.
Ale jedna publikacja to za mało. Aby twój cel docelowy zobaczył twoje posty, potrzebujesz zasięgu.
Jeśli masz już nawet małą lojalną grupę docelową, to będzie ona aktywnie uczestniczyć w życiu twojego konta: udostępniać posty, zostawiać komentarze, polubienia, reakcje na stories. Ale jeśli zasięg jest niewystarczający, konieczne jest promowanie.
Do promowania konta używa się różnych narzędzi:
- Reklama ukierunkowana.
Oficjalna kampania reklamowa na Instagramie przyciąga klientów, którzy mogą być zainteresowani twoim produktem. Post reklamowy można tworzyć w stories, a także używać już opublikowanych postów lub specjalnie opracowanych ogłoszeń.
Samodzielnie określasz, komu zostanie pokazany post reklamowy: płeć i wiek grupy docelowej, ich zainteresowania, formaty reklam i wiele innych.
Aby uruchomić kampanię reklamową, można skorzystać z panelu administracyjnego na Facebooku. W tym przypadku użytkownik ma dostęp do szerokiej gamy ustawień, ale nowicjuszowi może być trudno zrozumieć interfejs i wszystkie niuanse ustawień.
Reklamę można również uruchomić za pomocą biznesowego konta na Instagramie, ale w uproszczonej wersji: wybór ustawień jest znacznie ograniczony, co zmniejsza możliwości testowania hipotez. Aby uruchomić reklamowy post na Instagramie, wystarczy wybrać przycisk „Promuj” i podać budżet, sposób płatności, okres promocji i grupę docelową.
Dla efektywnego wykorzystania budżetu zaleca się skonsultować się z profesjonalistami, którzy znają niuanse reklamowania na Instagramie.
- Zamówienia reklamy u liderów opinii.
Kampanie reklamowe można zamówić u liderów opinii: blogerów, ekspertów w konkretnej dziedzinie, znanych osobistości. Jednak grupa docelowa lidera opinii musi odpowiadać twojej grupie docelowej.
Jeśli sprzedajesz kosmetyki, zamawiaj reklamę u blogerów urodowych. Jeśli sprzedajesz sprzęt kuchenny, zwracaj się do blogerów kulinarnych i mam-blogerów.
Ponadto lider opinii musi mieć żywych subskrybentów, a nie boty. Aby sprawdzić „czystość” konta, poproś blogera o statystyki zasięgu jego publikacji. Przeprowadź badanie na podstawie danych za ostatni tydzień i ostatnie trzy posty osobno.
Przeszukaj opinie innych użytkowników, którzy korzystali z usług wybranych liderów opinii (nie krępuj się również prosić o te dane). Możesz także skorzystać z płatnych usług.
- Konkursy i rozdawanie nagród.
Organizowanie konkursów to skuteczny sposób przyciągania odpowiednich subskrybentów. Ale ważne jest przestrzeganie pewnych zasad:
- Losowanie jest skuteczne, gdy liczba lojalnych subskrybentów wynosi co najmniej 500-700 osób. W przeciwnym razie zaleca się wykorzystanie dodatkowych narzędzi promocji: ukierunkowanej reklamy na post konkursowy, organizacji wspólnych konkursów z blogerami lub innymi profilami na Instagramie.
- Losuj produkty i usługi, które sam produkujesz, a nie iPhone’y. Drogie prezenty, które nie są związane z twoją branżą, przyciągną tylko łowców nagród, a nie lojalnych subskrybentów.
- W postach konkursowych podaj informacje o swoim produkcie i marce. Nie trzeba tworzyć długiego tekstu. Krótka, ale treściwa informacja jest wystarczająca. Pamiętaj, że posty z losowaniami mają duży zasięg, więc to szansa na przedstawienie siebie.
- Podczas trwania losowania staraj się dostarczać profesjonalne treści. Post musi być maksymalnie jakościowy, przyciągający uwagę i przydatny. To pozwoli utrzymać subskrybentów i uniknąć masowej rezygnacji po konkursie.
- Wymyśl proste zasady uczestnictwa: subskrybować konto, polubić post konkursowy, zostawić komentarz. Co do punktu dotyczącego udostępniania, może on odstręczyć wielu użytkowników, ale nic nie stoi na przeszkodzie testowaniu różnych mechanizmów.
Nie zapominaj również o opracowaniu posta konkursowego. Osoba powinna od razu zrozumieć, że trwa konkurs, i jaką nagrodę można wygrać.
- Reels.
Za pomocą Reelsów można skutecznie promować konto, a to jest darmowe. Jeśli stories i posty z tradycyjnymi zdjęciami, wideo, tekstem i hashtagami działają na już istniejącą grupę docelową, to Reelsy pozwalają dotrzeć do większej nowej publiczności. Często konta, które mają mniej niż tysiąc subskrybentów, zdobywają miliony wyświetleń dzięki Reelsom.
Jeśli stories znika po jednym dniu, to Reelsy będą wyświetlane przez długi czas. Udany Reels może przyciągnąć również wcześniejsze filmy. Instagram widzi, że użytkownikom podobają się twoje filmy i zaczyna pokazywać inne.
- Użytkownikowa treść.
Kolejnym skutecznym sposobem promowania produktów i usług jest zachęcanie użytkowników do publikowania treści związanych z twoim produktem. Mogą to być zdjęcia z produktem i hashtagami z nazwą marki.
Po tym, jak firma udostępni użytkowniczy content na swoim koncie.
Użytkownik może również oznaczyć markę, co pozwoli na szybkie udostępnienie Twojego posta. Z jednej strony otrzymasz dodatkową treść, a z drugiej pomagasz zwiększyć zasięg użytkowników.
- Wskazanie lokalizacji i hashtagów.
Podawaj lokalizację w opisach postów i dodawaj hashtagi. Jednak wskazywanie lokalizacji będzie ważne tylko w przypadku promowania jakiegoś wydarzenia lub lokalnego biznesu.
Hashtagi również przyciągają uwagę publiczności, choć nie zapewniają dużego zasięgu. W Instagramie istnieje możliwość wyszukiwania postów za pomocą hashtagów, a także subskrybowania konkretnych tagów.
Aby hashtagi działały, trzeba wiedzieć, które używać:
- Tematyczne – odpowiadające tematyce biznesu.
- Lokalne – stosowane przez biznes związany z konkretną lokalizacją.
- Aktualne – hashtagi, które były popularne rok temu, mogą już nie działać. Dlatego poszukuj aktualnych tagów.
- Niskoczęstotliwościowe – to tagi o niskiej częstotliwości użycia. Jeśli użyjesz wysokoczęstotliwoego taga (z ponad 500 000 publikacji), to mało prawdopodobne, że Twój post zostanie zauważony przez właściwą publiczność. Po prostu przepadnie w gąszczu publikacji.
- Zgodne – tematyka hashtaga musi odpowiadać treści posta, dzięki temu algorytm społecznościowy zrozumie, o czym piszesz i komu pokazywać.
Jak nie promować się na Instagramie?
Nie zgadzaj się na wykorzystywanie czarnych i szarych metod promocji: różne rodzaje konkursów, masowe obserwowanie i inne takie działania mogą zaszkodzić Twojemu kontu.
Oto metody promocji, których nie polecamy stosować na Instagramie:
- Konkursy.
Konkursy organizowane przez influencerów z milionami subskrybentów. Idea konkursów polega na tym, że użytkownik musi zasubskrybować wszystkich sponsorów konkursu, co czasami oznacza ponad 30 kont. Dla sponsorów konkursu to okazja do zdobycia nowych subskrybentów. Ale istnieją pułapki, które mogą wystąpić po zakończeniu konkursu:
- Często konkursy przyciągają nieodpowiednią publiczność.
- Masa subskrypcji i masa odsubskrypcji. Użytkownicy interesują się nagrodami, a nie sponsorami.
- Platforma społecznościowa wykrywa masową odsubskrypcję i zmniejsza zasięg konta. Twoje konto staje się mało interesujące dla algorytmu.
- Reanimacja konta po konkursie może być trudna.
W czasie trwania konkursu subskrybenci pozostają tylko dla nagród, nie angażują się w treści, co sprawia, że stają się balastem. Platforma społecznościowa widzi to i uważa Twoje posty za nieinteresujące, co skutkuje spadkiem zasięgów.
- Kupowanie obserwujących.
Wykorzystywanie botów i kupowanie komentarzy to pozorne zwiększenie aktywności. Bots zaszkodzą Twojemu profilowi. Algorytm działa na zasadzie: dużo subskrybentów – duża aktywność. Bots nie przyniosą aktywności. Platforma społecznościowa uzna Twój profil za przestarzały i przestanie go pokazywać w rekomendacjach. Co więcej, Twój profil zniknie z listy postów subskrybentów.
Pamiętaj, że Instagram walczy z wszelkimi formami manipulacji i blokuje takie profile.
- Chaty aktywności.
Idea polega na utworzeniu grupy użytkowników, którzy aktywnie lajkują, komentują, przeglądają stories i udostępniają posty. W ten sposób zwiększa się zaangażowanie. Ale co z nierelatywną publicznością? Dla nowych profili chaty aktywności mogą być pomocne. Ale dla tych, którzy są już długo na Instagramie, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Nie będziesz wiedział, jak poprawić treści ani w jakim kierunku podążać.
- Masowe obserwowanie i lajkowanie.
Masowe obserwowanie i lajkowanie to masowe subskrybowanie różnych użytkowników i lajkowanie ich postów. Dzisiaj te metody są nieaktualne i szkodliwe dla profilu. Instagram blokuje konta za takie działania, a użytkownicy negatywnie reagują na spam, co może zaszkodzić reputacji Twojej marki.
Analiza efektywności promocji profilu.
Analiza efektywności profilu jest stosunkowo prosta. Sprawdź następujące wskaźniki:
- liczba wyświetleń profilu;
- zasięgi w stosunku do subskrybentów, wyświetlenia postów i przeglądane stories;
- zaangażowanie publiczności: lajki, komentarze, udostępnienia;
- liczba kliknięć w link w profilu;
- działania użytkowników: czas spędzony na profilu.
Analiza pozwoli znaleźć mocne strony promocji i wyeliminować luki – działania, które prowadzą do negatywnego wyniku.
Podsumowując
Promocja profilu na Instagramie to codzienna praca. Tylko kompleksowe działania pomogą osiągnąć dobre wyniki. Jeśli nie chcesz tracić pieniędzy ani konta, skonsultuj się z profesjonalistami.