Samodzielny audyt strony internetowej
Niezwykle ważną częścią pozycjonowania strony internetowej jest audyt techniczny i SEO. Ten etap jest niezbędny do zidentyfikowania błędów projektu i opracowania planu działania.
Kiedy jest potrzebny audyt?
Audytorska kontrola jest ważna na każdym etapie rozwoju projektu. Nawet najmniejsze niedociągnięcia mogą negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Audyt przeprowadza się zarówno dla nowych, jak i dla starszych stron. Częstymi przyczynami przeprowadzenia audytu są:
- spadek ruchu;
- niska pozycja strony (niższa niż konkurentów).
Regularna kontrola i wprowadzanie poprawek pozwala szybko zidentyfikować przyczyny problemów i je wyeliminować.
Co jest sprawdzane?
W przypadku kompleksowej analizy uwzględnia się wiele czynników, począwszy od błędów ortograficznych, aż po wiek domeny. Najczęściej poddawane audytowi są:
- parametry techniczne;
- struktura strony;
- profil linków;
- poziom treści i jej odpowiedniość.
Nie zawsze warto sprawdzać wszystko naraz. Najlepiej zrozumieć, jakie trudności ostatnio napotykają użytkownicy strony i spróbować zrozumieć, co mogło to spowodować. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i szybko znajdziesz błędy w projekcie.
Jak przeprowadzić własny audyt?
Najlepiej przeprowadzać kontrolę przy użyciu specjalnej listy kontrolnej. To zestaw parametrów do zdiagnozowania. Może być różny. Przykładowa lista kontrolna zawiera najważniejsze szczegóły:
- Obecność uszkodzonych linków.
- Unikalność tytułów, sekcji, podsekcji.
- Czas wczytywania stron.
- Obecność i poprawność strony 404.
- Indeksowanie stron w wyszukiwarkach.
- Obecność bloków o niskiej unikalności.
Warto sprawdzić te parametry w pierwszej kolejności.
Automatyzacja audytu
Obecnie w sieci można znaleźć wiele narzędzi, które pozwalają szybko i efektywnie przeprowadzić audyt dowolnej strony internetowej. Dostępne są zarówno płatne, jak i darmowe narzędzia. Oto najpopularniejsze usługi:
- Piksel narzędzia – zestaw narzędzi SEO, które pozwalają sprawdzić projekt pod kątem kilkudziesięciu cech. Algorytm ocenia zarówno optymalizację wewnętrzną, jak i zewnętrzną, a także prawdopodobieństwo filtrów w Google. Piksel narzędzia można stosować zarówno do własnego projektu, jak i do witryny konkurencyjnej. Można na przykład ocenić indeksację, wiek i datę pamięci podręcznej w systemie wyszukiwania. Chociaż narzędzie oferuje wiele bezpłatnych narzędzi, pełną kontrolę trzeba zakupić w pakiecie PRO.
- Mega Index. To kolejna skuteczna platforma analityczna. Dostępnych jest ponad 30 narzędzi, w tym analiza fragmentów, tekstu i widoczności strony w systemach wyszukiwania. Zalety Mega Index to duże narzędziowe możliwości, w tym bezpłatne narzędzia i dokładne wyniki diagnostyki. Wady to ograniczenia w darmowym planie.
- Raport strony. Serwis do oceny projektu pod kątem 200 parametrów. Dzięki niemu można ocenić i sprawdzić prędkość ładowania, tagi i metatagi, duplikaty stron, zapytania w czołówkach, gęstość słów kluczowych i wiele innych. Mimo wielu przydatnych narzędzi wyniki diagnostyki nie zawsze odpowiadają rzeczywistości.
- SeoLink to zestaw 100 różnych narzędzi. Serwis wyróżnia się obecnością dużego funkcjonalnego zestawu narzędzi nawet w darmowej wersji i wystarczająco wygodnym zestawem narzędzi. Często jednak w wynikach można zobaczyć zalecenia, które były aktualne około 5 lat temu.
- PR-CY to platforma do promocji, która pozwala analizować zasób pod względem kluczowych wskaźników na jednej karcie. Można również sprawdzić stronę konkurencji, ale dane nie są zbyt dokładne. Główną wadą jest ograniczony zestaw narzędzi w wersji darmowej.
Rozważając wszystkie dostępne usługi, ważne jest znalezienie narzędzia, które pomoże rozwiązać jak najwięcej postawionych zadań. Należy również regularnie z niego korzystać, aby zawsze być na bieżąco z poziomem rozwoju swojego projektu.”