Symbioza analizy pozycjonowania i analizy internetowej
Licznik analizy internetowej to system umożliwiający śledzenie odwiedzających Twoją stronę internetową. Dzięki niemu można dowiedzieć się, które strony cieszą się popularnością oraz jak długo ludzie pozostają na każdej z nich. Popularnymi narzędziami analizy są Google Analytics.
Za pomocą systemu analitycznego można generować różne raporty, które pomagają w planowaniu działań:
- Ruch na stronie. Podsumowuje ogólną liczbę wizyt i liczbę nowych odwiedzających. Pierwszy parametr zazwyczaj przewyższa drugi, ponieważ jedna osoba może odwiedzić stronę kilka razy.
- Czas wizyt. Określa, ile czasu odwiedzający spędzają na Twojej witrynie.
- Głębokość przeglądania to ilość stron, które osoba odwiedziła, gdy była na stronie. Jeśli produkt jest landing page, to wskaźnik ten nie ma większego znaczenia, ale dla większych sklepów internetowych i stron korporacyjnych jest istotny.
- Wskaźnik odrzuceń. Pokazuje, jak przydatna jest witryna dla odwiedzających. Jeśli ktoś otworzył stronę, przewinął się szybko i nie podjął żadnych działań, oznacza to, że witryna nie zainteresowała potencjalnego klienta.
Ponadto narzędzia analizy mogą tworzyć profile użytkowników, obejmujące wiek, płeć i preferencje. Te parametry są przybliżone, ale ogólnie pozwalają zrozumieć, kto jest zainteresowany Twoim projektem.
Zalety usług analizy internetowej
Google Analytics są często używane razem. Taki duet pozwala uzyskać maksimum informacji. Każde z narzędzi ma swoje zestawy narzędzi i funkcji. Na przykład system Google pozwala na śledzenie działań odwiedzającego praktycznie w czasie rzeczywistym. Jest to swoisty webvizor: widzisz, jak strona się otwiera, które przyciski i linki są klikane. Te dwa narzędzia zbierają anonimowe informacje. Nie znasz imion, numerów telefonów ani adresów odwiedzających. Jednak zebranych danych wystarcza do utworzenia profilu grupy docelowej i opracowania strategii pozycjonowania strony.
Zalety analizy wszechstronnej
Usługi analizy wszechstronnej, takie jak Roistat, łączą dane analizy internetowej, CRM, śledzenia połączeń i źródeł reklamy w jednym raporcie. Taki system pozwala określić:
- koszty pozyskania leadu;
- dochód z każdego źródła ruchu;
- najpopularniejsze słowa kluczowe;
- najpopularniejsze reklamy.
Co daje połączenie analizy wszechstronnej i analizy internetowej?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, rozważmy przykład. Firma zajmująca się renowacją mebli stworzyła dwie strony promocyjne. Po pewnym czasie zaczęły napływać zapytania. Dane z analizy internetowej pokazują, że pierwsza strona przyniosła 50 potencjalnych klientów, a druga – 20. Pierwszym pomysłem było zwiększenie nakładu środków na pierwszą stronę. Jednak przed rozpoczęciem pracy warto zbadać analizę wszechstronną. Po przeanalizowaniu raportu dochodzimy do wniosku, że pierwsza strona z 50 zapytaniami dała 12 sprzedaży, podczas gdy druga strona z 20 zapytaniami dała 18 sprzedaży. Wyraźnie widać, że współczynnik konwersji na stronę drugą jest znacznie wyższy. Ponadto połączenie analizy wszechstronnej i analizy internetowej dostarcza więcej informacji:
- do zbierania danych o odbiorcach (dane demograficzne, źródła ruchu);
- do optymalizacji projektu (odwiedziny na stronach, najpopularniejsze słowa kluczowe);
- do szczegółowego badania zachowań odwiedzających (czas spędzony na stronach, popularne sekcje, konwersja w zapytania i zamówienia).
Wnioski
Zarówno analiza internetowa, jak i analiza wszechstronna są bardzo istotne dla optymalizacji. Pierwsza zbiera informacje o odbiorcach, zachowaniach użytkowników, pomaga ocenić odwiedzalność, głębię przeglądania i konwersję strony. Druga pozwala określić i zbadać lejek sprzedaży, wydobyć kanały ruchu, z których pochodzi większość zapytań. Korzystanie z zestawu systemów umożliwia śledzenie działań odwiedzającego od kliknięcia w reklamę do końcowego zysku. Taki podejście pomoże zoptymalizować strukturę strony, treści i oferty.