Симбиоз сквозной и веб-аналитики

Symbioza analizy pozycjonowania i analizy internetowej

Licznik analizy internetowej to system umożliwiający śledzenie odwiedzających Twoją stronę internetową. Dzięki niemu można dowiedzieć się, które strony cieszą się popularnością oraz jak długo ludzie pozostają na każdej z nich. Popularnymi narzędziami analizy są Google Analytics.

Za pomocą systemu analitycznego można generować różne raporty, które pomagają w planowaniu działań:

  1. Ruch na stronie. Podsumowuje ogólną liczbę wizyt i liczbę nowych odwiedzających. Pierwszy parametr zazwyczaj przewyższa drugi, ponieważ jedna osoba może odwiedzić stronę kilka razy.
  2. Czas wizyt. Określa, ile czasu odwiedzający spędzają na Twojej witrynie.
  3. Głębokość przeglądania to ilość stron, które osoba odwiedziła, gdy była na stronie. Jeśli produkt jest landing page, to wskaźnik ten nie ma większego znaczenia, ale dla większych sklepów internetowych i stron korporacyjnych jest istotny.
  4. Wskaźnik odrzuceń. Pokazuje, jak przydatna jest witryna dla odwiedzających. Jeśli ktoś otworzył stronę, przewinął się szybko i nie podjął żadnych działań, oznacza to, że witryna nie zainteresowała potencjalnego klienta.

Ponadto narzędzia analizy mogą tworzyć profile użytkowników, obejmujące wiek, płeć i preferencje. Te parametry są przybliżone, ale ogólnie pozwalają zrozumieć, kto jest zainteresowany Twoim projektem.

Zalety usług analizy internetowej

Google Analytics są często używane razem. Taki duet pozwala uzyskać maksimum informacji. Każde z narzędzi ma swoje zestawy narzędzi i funkcji. Na przykład system Google pozwala na śledzenie działań odwiedzającego praktycznie w czasie rzeczywistym. Jest to swoisty webvizor: widzisz, jak strona się otwiera, które przyciski i linki są klikane. Te dwa narzędzia zbierają anonimowe informacje. Nie znasz imion, numerów telefonów ani adresów odwiedzających. Jednak zebranych danych wystarcza do utworzenia profilu grupy docelowej i opracowania strategii pozycjonowania strony.

Zalety analizy wszechstronnej

Usługi analizy wszechstronnej, takie jak Roistat, łączą dane analizy internetowej, CRM, śledzenia połączeń i źródeł reklamy w jednym raporcie. Taki system pozwala określić:

  • koszty pozyskania leadu;
  • dochód z każdego źródła ruchu;
  • najpopularniejsze słowa kluczowe;
  • najpopularniejsze reklamy.

Co daje połączenie analizy wszechstronnej i analizy internetowej?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, rozważmy przykład. Firma zajmująca się renowacją mebli stworzyła dwie strony promocyjne. Po pewnym czasie zaczęły napływać zapytania. Dane z analizy internetowej pokazują, że pierwsza strona przyniosła 50 potencjalnych klientów, a druga – 20. Pierwszym pomysłem było zwiększenie nakładu środków na pierwszą stronę. Jednak przed rozpoczęciem pracy warto zbadać analizę wszechstronną. Po przeanalizowaniu raportu dochodzimy do wniosku, że pierwsza strona z 50 zapytaniami dała 12 sprzedaży, podczas gdy druga strona z 20 zapytaniami dała 18 sprzedaży. Wyraźnie widać, że współczynnik konwersji na stronę drugą jest znacznie wyższy. Ponadto połączenie analizy wszechstronnej i analizy internetowej dostarcza więcej informacji:

  • do zbierania danych o odbiorcach (dane demograficzne, źródła ruchu);
  • do optymalizacji projektu (odwiedziny na stronach, najpopularniejsze słowa kluczowe);
  • do szczegółowego badania zachowań odwiedzających (czas spędzony na stronach, popularne sekcje, konwersja w zapytania i zamówienia).

Wnioski

Zarówno analiza internetowa, jak i analiza wszechstronna są bardzo istotne dla optymalizacji. Pierwsza zbiera informacje o odbiorcach, zachowaniach użytkowników, pomaga ocenić odwiedzalność, głębię przeglądania i konwersję strony. Druga pozwala określić i zbadać lejek sprzedaży, wydobyć kanały ruchu, z których pochodzi większość zapytań. Korzystanie z zestawu systemów umożliwia śledzenie działań odwiedzającego od kliknięcia w reklamę do końcowego zysku. Taki podejście pomoże zoptymalizować strukturę strony, treści i oferty.

Kierownik działu marketingu internetowego
Kierownik działu marketingu internetowego O autorze

Specjalista z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie marketingu internetowego.



×